خاک برگ چیست؟
خاک برگ وچگونگی تولید آن

خاک برگ که از پوسیده شدن موادی مانند دمبرگ درختان، چمن های قیچی شده و غیره حاصل می شود. خاک برگ برای گل ها و گیاهان ارزش غذایی خاصی ندارد و فقط بخاطر سبک و قابل نفوذ کردن خاک از آن استفاده می شود.

از خاک برگ به عنوان یکی از خاک های بستری برای گیاهان زینتی و آپارتمانی استفاده می کنند.

خاک برگleaf soil
خاک برگleaf soil

خاک برگ یکی از بهترین بسترها برای رشد گیاهان محسوب می‌شود.

این ماده را می‌توانید در بسیاری از فروشگاه‌های گل و گیاه بخرید، اما ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که خاک برگ را خودتان تهیه کنید، ولی چطور باید این کار را انجام بدهید؟

ما می‌خواهیم در این مطلب از سیدوس اطلاعاتی درباره آموزش تهیه خاک برگ از برگ درختان به شما بدهیم. طرز تهیه خاک برگ آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید سخت نیست، فقط باید این مطلب را تا پایان بخوانید و کمی صبور باشید!

نحوه تهیه خاک برگ و روش‌های آن

اگر نمی‌خواهید خاک برگ را از فروشگاه‌ها تهیه کنید، می‌توانید آن را در خانه تهیه کنید. می می‌خواهیم آموزش تهیه خاک برگ از برگ درختان را مرحله‌به‌مرحله توضیح بدهیم. برای تهیه خاک برگ باید صبور باشید، چون این کار به زمان نسبتا زیادی نیاز دارد.

ابتدا یک حفره در حیاط بکنید و برگ‌های زرد شده را در آن بریزید. برگ‌های خزان شده را می‌توانید از حیاط، باغچه و خیابان جمع‌آوری کنید. باقی‌مانده‌های سبزیجات، میوه‌ها، تفاله چای هم می‌تواند برای تهیه کمپوست خاک برگ مناسب باشد.

فقط حواستان باشد که باید اول این مواد را کاملا خشک کرده و بعد در گودال بریزید. همان‌طور که گفته شد، خاک برگ برای تشکیل شدن به زمان زیادی نیاز دارد.

تهیه خاک برگ با برگ های پاییزی

باید مواد را در حفره ریخته و یک سال صبر کنید. فقط هر 1 ماه یکبار با وسایل مختلف آن را زیر و رو کنید تا برگ‌ها کپک نزند. هر 1 ماه یکبار چند ذغال لای برگ‌‌ها بیاندازید تا کربن مورد نیاز خاک تامین شود. زیر و رو کردن برگ‌ها تاثیر زیادی در فرایند پوسیدن برگ‌ها دارد.

برای این‌که متوجه شوید روند پوسیده شدن به خوبی طی می‌شود، می‌توانید یک برگ را برداشته و به آن تلنگر بزنید، اگر هنگام تلنگر زدن اجزا برگ از هم جدا می‌شوند، اما درصورتی که مراحل تهیه خاک برگ درست انجام نشود، برگ‌ها نمی‌پوشند.

بهترین زمانی که می‌توانید برای تهیه خاک برگ انتخاب کنید، فصل پاییز است، چون در این فصل برگ درختان خزان می‌شود و زودتر به کمپوست خاک برگ تبدیل می‌شوند. اگر مراحل گفته شده درباره آموزش تهیه خاک برگ از برگ درختان زمانی خاک برگ را درست انجام داده باشید، بعداز 8 تا 12 ماه این ماده آماده می‌شود، اما بهتر است برای تشکیل آن 3 تا 4 سال صبر کنید.

وقتی که خاک برگ تهیه شد، آن را الک کنید تا ضایعات آن جدا شود. برای این‌که سموم موجود در خاک برگ را از بین ببرید، باید قارچ‌کش و سم به آن بزنید.

از برگ چه درختانی می‌توان خاک برگ درست کرد؟

بهترین برگ برای خاک برگ، برگ درختان گردو، پسته و فندوق هستند.  البته از مواد دیگری مانند کاغذهای باطله، استخوان ماهی یا مرغ، شاخه‌های هرس شده و درکل موادی که برای گیاه مضر نیستند، می‌توانید استفاده کنید.

البته اگر می‌خواهید مراحل تهیه خاک برگ زودتر از حالت عادی طی شود، می‌توانید از برگ‌های نازک استفاده کنید. برای این کار باید برگ درختان نارون، افرا، چنار و… را در گودال دفن کنید.

 

 طرز تهیه خاک برگ

خاک برگ چه مزایایی برای گیاهان دارد؟

این بستر مزایای زیادی دارد که می‌توانید برای گیاهان شما بسیار مفید باشد. ویژگی‌های خاک برگ با تقریبا پیت ماس یکسان است. فواید خاک برگ عبارت است از:

  • رطوبت بالایی را در خود حفظ می‌کند
  • این خاک تاثیر زیادی در سبک شدن و قابل نفوذتر شدن خاک دارد
  • قابلیت زهکشی زیادی دارد
  • حاوی مواد معدنی کافی برای رشد بهتر گیاه
  • تامین کننده مواد معدنی موردنیاز برای عطر و طعم محصولات گلخانه‌ای
  • خاک برگ مانع از بهم چسبیدن ذرا خاک می‌شود
  • این بستر از شور شدن، آبشویی و از بین رفتن مواد معدنی خاک جلوگیری می‌کند
  • افزایش مقاومت گیاه برای مقابله با آفت‌ها و بیماری‌های خاک
خاک برگleaf soil
خاک برگleaf soil

 

نحوه اضافه کردن خاک برگ به گیاهان

هنگامی که خاک برگ را در گلدان می‌ریزید، نباید آن را فشار دهید. این کار باعث می‌شود برگ‌ها به‌هم بچسبند و مانع از ورود هوای و تنفس ریشه‌ها شوند.

یکی‌دیگر از مواردی که باید درباره اضافه کردن خاک برگ به گلدان بدانید این است که این بستر به تنهایی برای رشد گیاهان مناسب نیست و باید با خاک‌های مناسب ترکیب شود. اگر نمی‌دانید کدام خاک برای گیاه شما مناسب‌تر است، می‌توانید با یک متخصص درباره این موضوع صحبت کنید.

برای اضافه کردن خاک برگ به گلدان باید ابتدا کمی خاک در گلدان بریزید، سپس گلدان را تا نیمه با خاک برگ پر کنید. بعد از این کار باید روی آن را با خاک و کود بپوشانید.

قرار گرفتن ریشه گیاه در خاک برگ باعث می‌شود همیشه اطراف آن مرطوب باشد. زمانی که از خاک برگ استفاده می‌کنید باید حواستان به قارج‌ها و علف‌های هرز باشد. این آفت‌ها در محیط‌های مرطوب رشد بیشتری دارند.

درست کردن خاک برگ

خاک برگ برای چه گیاهانی مفید است؟

این بستر برای بسیاری از گیاهان مناسب است و بسیاری از افراد از خاک برگ برای باغچه هم استفاده می‌کنند، البته حواستان باشد که برای گیاهان گوشتی و کاکتوس از این ماده استفاده نکنید.

خاک برگ میزان زیادی رطوبت در خود نگه‌داری می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود که ریشه این گیاهان دچار پوسیدگی شوند. خاک برگ برای بسیاری از گیاهان آپارتمانی مناسب است و می‌تواند به رشد بهتر آن‌ها کمک زیادی کند.

وجود این ماده باعث شده، گلخانه‌دارها بتوانند رشد و باردهی محصولاتشان را افزایش دهند. آن‌ها پیشنهاد می‌کنند که برای گیاهانتان از خاک برگ استفاده کنید.

این بستر برای رشد بهتر گل‌های زینتی، گیاهان آپارتمانی و… بسیار مناسب است. فرقی نمی‌کند که از خاک برگ برای رشد چه گیاهی استفاده می‌کنید، فقط باید آن را با خاکی ترکیب کنید که برای گیاه مفید است.

 

خاک برگleaf soil
خاک برگleaf soil

خاک برگ را می‌توانید با موادی مانند ورمی کمپوست، ماسه بادی، پرلیت، کوکو پیت، پیت ماس و کود حیوانی ترکیب کنید، فقط باید قبل از مخلوط کردن، متوجه شوید که گلتان به کدام‌یک از این مواد نیاز دارد.

 بستر ایده آل برای رشد بهتر گیاهان گلخانه ای خاک برگ می باشد.

حتما متوجه شده‌اید که درست کردن خاک برگ با برگ درختان آسان‌تر از چیزی بوده که فکرش را می‌کردید. امیدواریم که توانسته باشیم اطلاعاتی کامل درباره این بستر رشد دراختیارتان قرار داده باشیم.

اگر تحربه تهیه خاک برگ را داشته‌اید، نظراتتان را درباره مراحل آن با ما و دیگر علاقه‌مندان به گل‌های آپارتمانی به اشتراک بگذارید.

امید وارم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

 

 

 

تدوین:مینو غفوری ساداتیه

ادرس اینستاگرام:gooldono.stand.sidoos@

تلفن:09308743868