کاشت گیاه در فصل پاییز
گل های مناسب فصل پاییز(12نوع)

 

نزدیک پاییز میشویم. هوا کم‌کم خنک می‌شود. باید بیشتر مراقب خودمان باشیم. در این میان کسانی هستند که علاوه بر مراقبت از خود و خانواده شان، مسئولیت تعدادی موجود زنده زیبا را در خانه خود بر عهده دارند و یا قصد خرید گل وگیاه پاییزی را برای خانه خود دارند و مدام از خود می‌پرسند: در پاییز چه گیاهی بخرم؟ انواع گل های مناسب کاشتن در پاییز چه هستند؟ گیاهان پاییزی برای آپارتمان، باغچه و فضای باز با هم چه فرقی دارند؟ چند مدل گیاه پاییزی داریم؟ گیاه پاییزی را چطور باید بکاریم؟

 

نگران نباشید.همراهتان هستیم! بی شک شما که در این جا حضور دارید جز افراددوست دار گل وگیاه هستید؛ ستوده است که سلامتی و نیازهای گیاهان در فصل پاییز و زمستان برای شما اهمیت دارد. در این مقاله دوازده گونه از گل و گیاهان پاییزی را به همراه نیازهای آن‌ها، معرفی کرده‌ایم، تا همواره سلامتی وطراوت گلها وگیاهان تان پایدار بماند.امید است تا انتها همراه ما باشید.

گل های مناسب فصل پاییز ونگهداری از آن ها

گل های مناسب فصل پاییز دارای انواع مختلفی است. گل هاو گیاهان پاییزی قادر به ادامه زندگی در شرایط سخت و سرد را دارند. بگونه ای که در فصول سرما، گل می دهند. در اینجا به تعدادی از گل های پاییزی میپردازیم. که می‌توانید نهایت لذت را از دیدن آن‌ها در فصل‌های سرد ببرید. این گل‌ها همچنین اکثرا بهمراقبت خاصی نیاز نداشته وبه راحتی می‌توان از آن‌ها نگهداری کرد. به همین دلیل بعضی از آن‌ها به وفور در فصل پاییز در خیابان‌ها و باغچه‌ها چشم نوازی می کند.

۱- گل اشرفی

 

گل اشرفی calendula
گل اشرفی calendula

ل اشرفی یکی از گل های مناسب فصل پاییزهست. گل اشرفی یکی از گیاهان مقاومی ست که در تمام فصول خصوصا فصل پاییز شاداب می ماند. همچنین این گل‌ها شرایط گل دادن در هر نوع آب و هوایی را دارند؛ حتی اگر اطراف آن‌ها یخبندان یا برف و بوران باشد.

۲- گل جعفری

گل جعفری یکی دیگر از گل های مناسب فصل پاییز است که گونه های متفاوتی دارد. گل جعفری علاقه زیادی به مناطقق گرم داردهرچند در پاییز هم گل دارد. یکی از دلایل بکار گیری گل جعفری در پاییز گل دادن آن در تمام فصول است.

parsley flower
گل جعفری
parsley flower گل جعفری

۳- گل داوودی

گل داوودی به دلیل گل های زیبا وطراوت خاص در فصل پاییز ونگهداری آسان جز محبوب ترین گل هاست. در واقع گل داوودی برای کسانی که توانایی نگهداری از گیاهان را ندارند، توصیه می‌شود؛ زیرا در تمام خاک‌ها و در تمام فصول، زنده می‌ماند و گل می‌دهد.

گل های زیبا ومعطر وبا طراوت داوودی از تنوع رنگ وتنوع گونه ای بالایی برخوردار است.

 

گل داوودی
chrysanthemum
گل داوودی chrysanthemum

۴- گل بنفشه

گل بنفشه گلی دیگر از گیاهان مناسب فصل پاییز هست,که به سرما بسیار مقاوم هست. این گل دارای برگ‌های ساده و متناوب است. شرایط نگهداری گل بنفشه نیاز به کمی دقت دارد، با ما همراه باشید تا با این شرایط آشنا شوید:

  • اگر دما ونور مناسب باشد، گل بنفشه ماندگار می‌شود.
  • گل بنفشه روزانه به مقداری آب نیاز دارد، پس همیشه خاک آن را مرطوب کنید.
  • اگر دسترسی به نور مستقیم خورشید ندارید،بدانید گل بنفشه با نور خورشید به زندگی خود ادامه می‌دهد.
  • اگر در طول روز ۱۰ الی ۱۲ ساعت در معرض نور مصنوعی باشد؛ نیاز این گیاه به نور تامین می‌شود.

اگر شما علاقه‌مند به گیاهان فصل پاییز هستید، با خرید گل های پاییزی عطر خانه خود را روحنواز کنید.

گل بنفشه
Violets
گل بنفشه Violets

۵- گل قرنفل

گل قرنفل گزینه ای دیگر برای بهره مندی از گیاهان مناسب فصل پاییز می باشد. مواردی رو که برای پرورش این گل بسیار زیبا باید در نظر داشت رو براتون توضیح میدهیم.

  • عمر گیاه، تنها چند هفته است.
  • قرنفل در هوای سرد پاییزی رشد بهتری دارد.
  • خاک گل قرنفل، باید مرطوب باشد.
  • این گیاه به نور خورشید نیاز دارد.
  • از خاکی مرغوب در گلدان گل قرنفل استفاده کنید.
  • این گیاه رنگهای زیبای زیادی دارد.

carnation flower
قرنفل
carnation flower قرنفل

۶- گل مینا

گل مینا یکی دیگر از گل های مناسب ففصل پاییز است ,کهفضای شاد وآرامبخشی را به باغچه هدیه می‌دهد. یکی از موارد مهم در نگهداری گیاه مینا ,خاک آن است. خاک این گیاه باید سبک و با کیفیت وغنی باشد تا گیاه به آسانی رشد کند وتوان زندگی راداشته باشد.

گل مینا، گل های کوچکی است که دارای رنگ های مختلفی می باشد. این گل های زیبا از اوایل بهار ظاهر می شوند و تا فصل پاییز شاداب می مانند. اگر بتوانید به خوبی از این گل ها مراقبت کنید می توانید تا چند ماه زیبایی این گل ها را داشته باشید.

گل مینا
Enamel flower
گل مینا Enamel flower

۷- گل کلم زینتی

گیاه هفتم که قصد داریم آن را معرفی کنیم، گل کلم زینتی است. این نوع از گیاه به زمستان و برف، پاییز و باران مقاوم است و به راحتی در این فصول رشد می‌کند و فضای خانه را زینت می‌بخشد. در ادامه سه مورد که در نگهداری این گیاه تاثیرگذار است را نام می‌بریم:

  • این گیاه برای رشد نیاز به آب فراوان دارد.
  • نور متناسب برای رشد گل کلم زینتی، نور مستقیم و زیاد است.
  • اگر نور گیاه کم باشد، برگ‌های آن کم رنگ می‌شوند و زیبایی خود را از دست می‌دهند.

این گیاه دارای برگ‌هایی به رنگ سبز، صورتی و بنفش است که زیبایی کلم زینتی را دوچندان می‌کند.

گل کلم زینتی
Ornamental cauliflower
گل کلم زینتی Ornamental cauliflower

8- گیاه پیراکانتا (Pyracantha)

این گیاه مقاوم نیز یکی دیگر از گل های مناسب کاشتن در پاییز محسوب می‌باشد؛ زیرا دارای مقاومت بالایی نسبت به سرما بوده و به راحتی در سرما رشد می‌کند و گل می‌دهد.گیاه پیراکانتا دارای گل‌های نارنجی رنگ شبیه به زالزالک بوده که بسیار ظاهری جذابی را به وجود می‌آورد.

این گیاه در بسیاری از مکان‌ها به عنوان پرچین و حائل مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا دارای شاخ و برگ‌های مقاوم است. اگر در هنگام پیاده‌روی در خیابان از تلفن‌های همراه فاصله بگیریم و دنیا بیرون را تماشا کنیم گیاه پیراکانتا را در کناره‌های خیابان مشاهده می‌کنیم.

در نظر داشته باشید؛ این گیاه تیغ و خارهای بسیار تیزی دارد، اگر قصد کاشت و تعویض خاک این گیاه را دارید حتما از دستکش‌های مخصوص استفاده کنید تا مشکلی برای شما اتفاق نیفتند.

Pyracantha plant
گیاه پیراکانتا
Pyracantha plant گیاه پیراکانتا

9- گل سیکلامن (hederifolium)

این گل زیبا با شرایط سخت و سرد سازگار است، در واقع محیط زندگی این گیاه چنین شرایطی است. همچنین گل  سیکلامن در مناطق خشک نیز به راحتی رشد می‌کند و گل‌های معطر و خوش ظاهری را به اطرافیان خود هدیه می‌دهند.

یکی از شگفتی‌های این گیاه، رنگ‌ برگ‌های خاکستری آن است که زیبایی گیاه را بیشتر به نمایش می‌گذارد.

گل سیکلامن (hederifolium)
گل سیکلامن (hederifolium)

۱۰- گل گلایل سفید

یکی دیگر از گل های مناسب کاشتن در پاییز، گلایل سفید است. این گیاه در فصل پاییز رشد می‌کند و برای زیباسازی باغچه می‌توان بذر گل گلایل را خریداری کرد و سپس آن‌ها را کاشت. غنچه‌های این گیاه زیبا به رنگ سفید است و درواقع اصلی‌ترین دلیل نام‌گذاری این گیاه نیز به علت رنگ‌ گل‌های آن است.

 

۱۱- گل بگونیا

یکی از گل های مناسب کاشتن در پاییز و زمستان گل بگونیا است. این گیاه زرق و برق بسیار زیبایی دارد؛ لازم به ذکراست که که این گل به نور کافی و زیاد برای رشد و گل‌دهی نیاز دارد و باید در معرض نور کافی قرار بگیرد. همچنین این گیاه دارای گل‌های متنوعی بوده که در هوای سرد پاییزی نیز دوام می‌آورند.

begonia flower
بگونیا
begonia flower بگونیا

۱۲- گل برفی

این گل زیبا جزو گل‌های بسیار کلاسیک محسوب می‌‍شود؛ همچنین پیاز این گیاه از قیمت بالایی برخوردار است. این گل زیبا نیز در فصل‌ سرد و پاییز مقاوم بوده و گل می‌دهد؛ بنابراین شما می توانید از دیدن آن نهایت لذت را ببرید.

 

Snow flower
 گل برفی
Snow flower  گل برفی

12گل از گل های مناسب فصل پاییز رو برشمردیم, تا شما که علاقمند به گل وگیاه هستیدبتوانید، در فصل پاییز گیاه مورد نظر خود را پیدا و اقدام به کاشت این گیاه کنید.

از همراهیتان سپاسگزاریم.

 

طریقه کاشتن گیاهان مناسب فصل پاییز

قدم نخست: فراهم کردن بستر مناسب در باغچه برای گل های مناسب فصل پاییز

۱- ازهمین روزها شرایط را برای استقبال پاییز با فراهم آوردن بستر مناسب برای کاشتن گل های مناسب فصل پاییز فراهم نمایید.

۲- اصلاح خاک باغچه برای فصل پاییز شامل استفاده از کود شیمیایی,مالچ,کمپوست,احیای خاک…و… می‌شود.

۳-  از بین بردن علف هرز توسط سم های مخصوص

۴- جمع آوری دانه‌ برای گل و گیاهان پاییزی

۵- بررسی بیماری گیاهان در فصل پاییز و هرس شاخه‌های بیمار و پوسیده

بسترگل های مناسب فصل پاییز
بسترگل های مناسب فصل پاییز

قدم دوم: جابجایی و یا تهیه گیاهان

۱) توجه به وضعیت گیاهان آپارتمانی پاییزی و در صورت نیاز انتقال آنها به گوشه‌ای گرم

۲) در صورت نداشتن گیاهان پاییزی می‌توانید هم به صورت سفارش آنلاین و هم به صورت حضوری، گیاه مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید.

۳) ایجاد فضا و محیط گلخانه‌ای برای گل‌ها

 

تا به اینجا در مورد نحوه آماده سازی و خرید گیاه آپارتمانی یا باغچه‌ای صحبت کردیم. حال میخواهیم بدانیم که ویژگی گیاهان مناسب فصل پاییز کدامند ؟

تا به اینجا در مورد نحوه آماده سازی و خرید گیاه آپارتمانی یا باغچه‌ای صحبت کردیم. حال میخواهیم بدانیم که چه گیاهانی برای فصل پاییز مناسب است
گیاهان پاییزی

 قدم سوم: انتخاب و معرفی گل و گیاهان پاییزی برای فضای باز و باغچه

۱-ریشه زاج امریکایی (Coral Bells)

یکی از گل های مناسب کاشتن در پاییز، گل ریشه زاج امریکایی است که با نام گل سرخ هم شناخته می‌شود، و در تمام طول سال برگ‌های زیبای آن سبز و سرخ باقی می‌ماند، به همین دلیل از این گیاه می‌توان به عنوان یکی از گل های پاییزی نام برد.

آب موردنیازرطوبت متوسط، خاک با زهکشی مناسب
نور موردنیازآفتاب کامل تا نیم سایه
ابعاد۳۰ تا ۶۰ سانتی متر بلندی و ۳۰ تا ۴۵ سانتی متر پهنا

۱-ریشه زاج امریکایی (Coral Bells)
۱-ریشه زاج امریکایی (Coral Bells)

۲- کلم زینتی یا کلم برگ (Ornamental Cabbage or Kale)

کلم زینتی از دیگر گل های پاییزی است. کلم زینتی گیاهی یک ساله است که وقتی در اواخر تابستان کاشته می‌شود، به خوبی در پاییز حتی در یخبندان دوام می‌آورد. این گیاه گل‌های فراوانی می‌دهد اما دلیل اصلی شهرت آن برگ‌های زیبا و تماشایی این گیاه است.

کلم زینتی در طیف‌های رنگی، آبی‌ یخی تا سبز خاکستری با برجستگی‌های بنفش و سفید است. این گیاه پشته‌ای است که باید آن را در جلو یا مرکز چیدمان گیاهان قرار دهید.

آب مورد نیازرطوبت متوسط، خاک با زهکشی مناسب
نور مورد نیازآفتاب کامل
ابعاد۳۰ تا ۴۵ سانتی متر بلندی و پهنا

۳- جگن ژاپنی (Japanese Sedge) 

یکی دیگر از گل های مناسب کاشتن در پاییز، جگن ژاپنی است. اگر بخواهیم ظاهر این گیاه را تعریف کنیم باید به چمن‌های کوتاه ژاپنی پشته‌ای با برگ‌های که همیشه سبز هستند اشاره کنیم که با نوار طلایی در مرکزشان برجسته شده‌اند.

این گیاه به آرامی در دو سمت لبه گلدان مثل آبشار آویخته شده؛ پس می‌توانید با این گیاه زیبا یک باغچه آویز برای دکوراسیون منزل بسازید!

آب مورد نیازخاک با رطوبت متوسط تا خیس
نور مورد نیازآفتاب کامل تا سایه ی جزئی
ابعاد۳۰ تا ۴۵ سانتی متر بلندی و پهنا

۴- خردل چینی (Chinese Mustard)

این گیاه برگ‌های پهن دندانه داری دارد که رنگ آن از سبز روشن تا حنایی تیره را شامل می‌شود. گیاه خردل چینی در کنار چمن‌های باریک پر مانند و بنفشه فرنگی ترکیب زیبا و جذابی خلق می‌کند.

آب مورد نیازرطوبت متوسط، خاک با زهکشی مناسب
نور مورد نیازآفتاب کامل
ابعاد۳۰ تا ۴۵ سانتی متر بلندی و پهنا

۴- خردل چینی (Chinese Mustard)
۴- خردل چینی (Chinese Mustard)

۵- ارزن مرواریدی زینتی (Ornamental Pearl Millet)

ارزن مرواریدی زینتی جز زیباترین گل های پاییزی است. با وجودی که گیاهی یک ساله است، اما زمانی که خشک می‌شود هم بسیار چشم گیر و قابل توجه باقی می‌ماند.

گونه شاهزاده جید (Jade Princess) با برگ‌های سبز لیمویی، کنتراست خوبی با گیاهان ریز بافت و گیاهان پهن برگ ایجاد می‌کند و توده‌های دانه استوانه‌ای بنفش-قهوه‌ای برای پرندگان جذاب است.

آب مورد نیازخشک تا رطوبت متوسط، خاک با زهکشی مناسب
نور مورد نیازآفتاب کامل تا نیم سایه
ابعاد۹۰ تا ۱۲۰ سانتی متر بلندی و ۴۵ تا ۶۰ سانتی متر پهنا

۶) لیزوماکیا (Creeping Jenny)

این گیاه در برف و بوران و یخبندان‌های شدید تسلیم نمی‌شود و به یک نماد استقامت تبدیل می‌شود. با وجود زندگی در این شرایط سخت گیاه لیزوماکیا، تغییر رنگ نمی‌دهد و برگ‌های سبز رنگ آن همچنان سبز باقی می‌ماند. این گیاه، یک گیاه پوششی فوق العاده برای گلدان‌ها است که از لبه‌های آن‌ها به پایین می‌ریزد.

آب مورد نیازرطوبت متوسط تا خیس، خاک با زهکشی مناسب
نور مورد نیازآفتاب کامل تا سایه ی جزئی
ابعاد۷.۵ سانتی متر بلندی و ۳۰ تا ۴۵ سانتی متر پهنا

لیزوماکیا (Creeping Jenny)
لیزوماکیا (Creeping Jenny)

۷- پامپاس ارغوانی (Purple Fountain Grass)

یکی دیگر از گل های مناسب کاشتن در پاییز گیاه پامپاس ارغوانی یا ریش پری ارغوانی است. این گیاه دارای شاخ و برگ‌های استثنایی به رنگ بنفش تیره با سنبله‌های پر مانند است. شکل کلی آن یادآور فواره است که دلیلی برای نام رایج این گیاه است.این گیاه ظاهری بسیار جذاب و تماشایی دارد که نظر افراد زیادی را به خود جلب می‌کند.

آب مورد نیازرطوبت متوسط، خاک با زهکشی مناسب
نور مورد نیازآفتاب کامل تا نیم سایه
ابعاد۹۰ تا ۱۵۰ سانتی متر بلندی و ۶۰ تا ۱۲۰ سانتی متر پهنا

پامپاس ارغوانی (Purple Fountain Grass)
پامپاس ارغوانی (Purple Fountain Grass)

اگر در فصل پاییز با این گیاه، گلدان خانه خود را دیزاین کنید، محیطی بسیار تماشایی را به وجود می‌آورید.

نحوه کاشت گیاهان پاییزی در فصل پاییز چگونه است؟

قدم چهارم: کاشت گیاه در فصل پاییز

بسیاری از افراد در اواسط پاییز، گیاهانی را خریداری نموده و کاشت آنها را به زمان دیگری مثل آذر ماه موکول می‌کنند. در چنین مواقعی، گیاه فشار کمتری را برای زنده نگه داشتن منابع خود تحمل نموده و فرصت آن را پیدا می‌کند که ریشه‌هایی رشد یافته و مقاوم‌تر داشته باشد.

این یعنی شما با این کار فرصت تمرکز بر روی رشد ریشه‌ای مستحکم‌تر را به گیاه می‌دهید تا در زمان بهار با گیاهی مقاوم و سلامت رو به رو شوید. باید این را بدانید که برای داشتن گیاهانی سالم و پر از گل در فصل بهار یا تابستان باید چیزی حدود یک سال زمان به گیاه خود بدهید تا نتایجی دلچسب بگیرید.

کاشت گیاه در فصل پاییز
کاشت گیاه در فصل پاییز

کاشت گیاهان کوچک در فصل پاییز

یکی از ایده‌هایی که می‌تواند در باغبانی پاییزه به کمک شما بیاید کاشت گیاهان کوچک است. این کار هم می‌تواند باعث صرفه جویی در هزینه‌ها شود و هم اینکه نگهداری آن آسان‌تر خواهد بود. با پرورش گیاهانی با ریشه‌های کوچک، احتمال پیوند ناگهانی گیاهان با هم، کاهش پیدا می‌کند و به علاوه رشد گیاه با سرعت بیشتری رخ می‌دهد.

گیاهان موجود در گلدان‌های کوچک می‌توانند با با خاک جدید ارتباط برقرار کنند و در نتیجه رشد راحت‌تری نیز داشته باشند. فقط سعی کنید که با کمک خاک و کود مناسب و البته نگهداری درست از سرمازدگی این گیاهان به خصوص در نواحی سردسیر جلوگیری کنید و سلامت آن را در طول فصل ها پاییز و تابستان حفظ نمایید.

قدم پنجم : انتخاب محل کاشت گیاه در فصل پاییز

در وهله اول بهتر است که در برخی مواقع باغ و باغچه خود را برای فصل سرما سبک نمایید تا آمادگی کافی را پیدا کند، اما باغبانی در فصل پاییز به شما کمک می‌کند که فضاهای خالی بین باغچه را بهتر ببینید و از رشد گیاهان باخبر شوید.

در این زمان شما می‌توانید با بررسی دقیق‌تر باغچه از گیاهان نهفته در خاک و یا علف‌های هرز باخبر شوید و در صورت لزوم به آنها رسیدگی کنید تا در نهایت بتوانید کنترلی دقیق‌‍تر بر گیاهان خود در فصل‌های بعدی داشته باشید.

توصیه ما این است که گیاهان را بر اساس مدت زمان نگهداری و سلامت آن در باغچه طبقه‌بندی کنید. با داشتن برنامه‌ای مشخص در فصل پاییز برای نگهداری و رشد گیاهان خود می‌توانید بیشترین تاثیر را در سلامت گیاهان خود داشته باشید تا در نهایت در فصل بهار و تابستان با نتیجه ای مطلوب رو به رو شوید. قطعا گیاهان از شما سپاسگزار خواهند بود.

کاشت گیاه در فصل پاییز
کاشت گیاه در فصل پاییز

قدم ششم: میزان آب و هوا باید مناسب و به اندازه باشد

اگر در فصل پاییز مشغول به کاشت و پرورش گیاه هستید، بهتر است بدانید که گیاه نیاز به آبیاری زیادی ندارد؛ زیرا گیاهانی که در باغ یا باغچه قرار دارند به واسطه باران سیر آب می‌شوند. بهترین کار این است که قبل از کاشت گیاه در باغچه، آبیاری را انجام دهید، بعد آن را درون حفره‌ای در باغچه بکارید و فرآیند آبیاری را به باران پاییزی بسپارید.

در رابطه با درختچه‌ها و درختان بهتر است که آب را درون خاک جدیدی که به آن انتقال پیدا کرده بریزید تا ریشه جدید بتواند در خاک جدید نفوذ کرده و استحکام خود را پیدا کند. یادتان باشد که در روزهای گرم و یا بدون باران پاییزی گیاه خود را از یاد نبرید!

سوالات پر تکرار شما درباره گیاهان پاییزی

در فصل سرد چه سبزی و گیاهانی بخریم و بکاریم؟

بنفشه‌های رنگارنگ – گل برف در سرما – چغندر – هویج – کاهوی خانگی – تربچه – شلغم،داروخانه خانگی – کلم پیچ؛ سبزی فصل سرد – تره فرنگی – اسفناج؛ سبزی همیشگی

چه گل هایی در فصل پاییز میتوان کاشت؟

گل اشرفی
گل جعفری
گل داوودی

گل بنفشه
گل قرنفل
گل مینا
گل کلم زینتی
گیاه پیراکانتا
گلسیکلامن

گل گلایل سفید

 

گیاهان پاییزی برای باغچه و فضای باز، چی بکاریم؟

۱) ریشه زاج امریکایی ۲) کلم زینتی یا کلم برگ ۳) جگن ژاپنی ۴) خردل چینی ۵) ارزن مرواریدی زینتی ۶) لیزوماکیا ۷) پامپاس ارغوانی
جهت مشاهده تصاویر گیاهان پاییزی و نحوه کاشت و نگهداری گیاهان پاییزی به متن مقاله مراجعه فرمایید

گل و گیاهان پاییزی را چگونه باید بکارم؟

قدم اول : آماده کردن بستر گیاهان پاییزی باغچه
قدم دوم: جابجایی و یا تهیه گیاهان
قدم سوم: انتخاب و معرفی گیاهان پاییزی برای فضای باز و باغچه
قدم چهارم: کاشت گیاه در فصل پاییز
قدم پنجم : انتخاب محل کاشت گیاه در فصل پاییز

کاشت گیاه در فصل پاییز
کاشت گیاه در فصل پاییز

جمع‌بندی

اگر شما علاقه‌مند به نگهداری از گل و گیاه هستید، نگران فصل پاییز و زمستان نباشید، زیرا گل های مناسب کاشتن در پاییز به کمک شما می‌آیند و با کاشتن این گیاهان در تمام فصل خانه‌ای سبز و تماشایی دارید. اگر تجربه نگهداری گل و گیاهان پاییزی را دارید، برای ما بنویسید.

 

تدوین:مینو غفوری ساداتیه

ادرس اینستاگرام:gooldono.stand.sidoos@

تلفن:09308743868